Lichter leven

living a lightstyle

Lichtjes #2: Petrol and Porcelain

Een reactie plaatsen

Processed with VSCOcam with c1 preset‘Lichtjes’ is de nieuwe rubriek op Lichter leven!
Hierin geven we aandacht aan inspirerende mensen: lichtbrengers die met hun positieve levenswijze, kunst, activiteiten of op welke manier dan ook het leven van anderen verrijken.
Dit keer is het de beurt aan Danielle Kortekaas, een van de twee oprichters van Petrol and Porcelain, een webshop waar vintage parels en modern design in smaakvol samengestelde sets worden verkocht.

Foto: Anne Timmer

Foto: © Anne Timmer

Hoe ben je op het idee voor Petrol and Porcelain gekomen?
Het plan is geboren in het voorjaar van 2012 tijdens een etentje met vriendin en mede-oprichter Anita Jolles. Omdat duurzaamheid en hergebruik een must zijn in deze tijd en, omdat we iedereen een huis met een eigen karakter gunnen als tegenhanger van de showroomachtige IKEA-huizen die de afgelopen jaren zo populair waren. We kwamen op het idee om mensen te ondersteunen die de behoefte aan een persoonlijke interieurlook hebben, maar daar geen know-how of tijd voor hebben. In november 2013 zijn we online gegaan met onze webshop. Daar bieden we door ons verzamelde en gestylede sets of ‘mini spaces’ van vintage interieuraccessoires aan. Daarnaast verkopen we ‘vintage unique pieces’ en werk van fotografen en illustratoren. Als styliste houd ik van het combineren van mooie spullen én ik ben gek op bijzondere (vintage) interieuraccessoires en vintage meubels en de zoektocht daarnaar. Mijn eigen huis is helemaal af, maar ik blijf vintage markten en winkels aflopen, omdat ik het te leuk vind! Gelukkig kan ik nu mijn ei – en de spullen – kwijt in Petrol and Porcelain. Onze naam staat overigens voor onze voorliefde voor kleurrijke verfijning én een rauw randje.”
Photo_14-12-13_11_04_26Waar halen Anita en jij inspiratie vandaan?
Films, magazines, musea, tentoonstellingen, beelden die we opdoen tijdens onze internationale reisjes, kunst- en interieurboeken, allemaal een bron van inspiratie. Ook kijken we vaak op social media sites, zoals Tumblr, Instagram en Pinterest, omdat je daar goed de tijdsgeest kunt voelen.
We struinen verder veel markten en vintage winkels in binnen- en buitenland af. En op vakantie hebben we steevast een lijst van interessante plekken in het land van bestemming op zak.”

Wat zijn de woon- en interieurtrends op dit moment? En haken jullie daarop aan, of juist niet?
Wat je nu natuurlijk veel ziet is Scandinavisch design, pure vormen en materialen. Veel wit en hout, met donkere accenten. Ook de vintage feel is nu natuurlijk enorm hip: glazen apothekerspotten, industriële lampen, oude landkaarten voor aan de muur etc. Er is ook een Boho tegenbeweging: veel kussens, kelims, peacock stoelen, hangplanten, het kan niet knus en bohemian genoeg zijn. Je vindt de trends wel bij ons terug, maar wij houden van meerdere stijlen en varen onze eigen koers.”

2012-11-22_11.14.45

Jij doet aan Kundalini Yoga, wat geeft deze yogavorm jou?
Na talloze vormen van meditatie en yoga beoefend te hebben, waaronder Yin Yoga, Hatha Yoga, Mindfulness en Chi Neng Qigong voelt Kundalini als thuiskomen. Alles valt op zijn plek. Kundalini combineert meditatie, met actie en ademhalingstechniek. Na afloop voel ik me soms alsof ik zweef en heb ik de hele dag door heel veel energie. Het maakt me mentaal en fysiek sterk en geeft mijn imuunsysteem een boost. We doen oefeningen die ik in geen enkele andere vorm ben tegenomen en waarvan ik niet eens wist dat je lichaam ze überhaupt kon uitvoeren! Ik voel me daarna heel goed en ik houd van de Indiase chants en muziek en de Ayurvedische lifestyle die ook belicht wordt tijdens de lessen.”
e4e81d24374c2e5bc70cbead1dc1773eWe hebben allemaal een puur vuur, een liefdevolle vlam in ons. Op welke wijze geven jij en Anita licht of willen jullie graag licht geven aan de wereld?
Anita en ik zijn beiden createurs. Anita werkt naast P&P ook nog als Hair and Make-up Artist. We kunnen niet anders dan mooie dingen voortbrengen. Verder zijn we alletwee behoorlijke gevoelsmensen en houden we er ook van om andere mensen een goed gevoel te geven. Wij zijn er van overtuigd dat schoonheid mensen helpt om gelukkiger te zijn.”

Ga zo door Danielle en Anita, want ook wij worden blij van jullie mooie spullen, sets en inspiratie!

Alle product- en sfeerfoto’s: © Petrol and Porcelain
(fotografie portret vrouw in witte jurk: Sanja Marusic)
IMG_2933

Geef een reactie

