Lichter leven

living a lightstyle

Anders eten

Een reactie plaatsen

IMG_2460Sinds vier jaar eet ik, Fidessa, geen vlees. Vroeger had ik vaak een zwaar gevoel in mijn buik en darmen als ik vlees had gegeten. Nu ik de Enzymfactor heb gelezen blijkt er ook een wetenschappelijk oorzaak aan dat gevoel te kleven. Vlees maakt namelijk dat de darmen van binnen verdikken. Een bijkomend nadeel is dat diezelfde darmen daardoor minder gemakkelijk bepaalde voedingsstoffen kunnen opnemen. Volgens Dr. Hiromi Shinya de belangrijkste oorzaak van vele ziekten. Hiromi Shinya, inmiddels de zeventig gepasseerd, is bekend als pionier in de colonendoscopie en -chirurgie. Hij reikt de sleutel aan waarmee het lichaam zichzelf kan genezen, de enzymfactor.

Onderstaand een aantal van zijn aanbevolen voedingsgewoonten:

* Kauw je voedsel goed
Hiromi Shinya spreekt over 30 tot 70 maal. Dit aantal red ik bij lange na niet. Maar de gedachte alleen al dat ik goed heb te kauwen maakt al dat ik écht kauw op een hap. Door zorgvuldig te kauwen verhoog je de bloedsuikerspiegel, waardoor je eetlust vermindert en de neiging te veel te eten geremd wordt.
* Eet hoogwaardige koolhydraten
Hoogwaardige koolhydraten bevatten voedingsvezels, vitaminen en mineralen, elementen die volgens Hiromi Shinya allemaal bijdragen aan een efficiënt celmetabolisme, een efficiënte bloedcirculatie en eliminatie van afvalstoffen. Goed. Maar wat zijn dan precies hoogwaardige koolhydraten? Bruine rijst, ongeraffineerde gerst, boekweit, gierst, maïs, amarant, quinoa en volkorenbrood.
* Eet en drink niet in de uren voordat je gaat slapen
Mijn regel is (om ook weer van af te wijken :-)) dat ik na 19.00 uur niets meer eet. Hiromi Shinya zegt dat het belangrijk is om vier tot vijf uur voordat je gaat slapen te stoppen met eten en drinken. Waarom? Als de maag leeg is, is er een grote hoeveelheid sterk zuur dat schadelijke bacteriën doodt, zodat er een een evenwichtig darmmilieu kan ontstaan dat de zelfgenezing, de weerstand en de immuniteit bevordert.

Mooie en vooral toegankelijke tips die makkelijk te integreren zijn. Tegenwoordig eet ik precies waarvan ik voel dat ik het nodig heb, speciale diëten doe ik niet aan. Bij voorkeur eet ik zo puur mogelijk. Ik geloof in het volgen van de seizoenen en in variatie. En ik lees graag over voeding, van de Hormoonfactor, tot Deepak Chopra’s klassieker Balans in je leven tot de Voedselzandloper en de Enzymfactor – een goude oude uit 2009 – alsof we er nu pas voor open staan?
Desondanks hoor ik regelmatig mensen om me heen verzuchten: ‘Ik weet niet meer wat ik moet eten.’ Ik zie het anders. Je leest juist over eten, de trends, de wetenschappelijke resultaten om je te informeren. Op basis daarvan kun je betere, en vooral je eigen, keuzes maken. En dan is de kans groot dat je vanzelf anders gaat eten. Hoe? Dat is aan jou!

De Enzymfactor
Uitgeverij Ankh-Hermes
ISBN: 978-90-202-0294-6

Geef een reactie

