Lichter leven

living a lightstyle

Magistrale Mooncup: anders ongesteld

5 reacties

Mooncup_Momiji Natural
Als je toch eens optelt hoeveel maandverband en tampons vrouwen gebruiken duizelt het je. Gemiddeld meer dan 11.000 tampons in één leven! Plus de schadelijke gevolgen voor milieu. En dan de gezondheidsproblemen die de kop op kunnen steken als je zonder de gevolgen te kennen kiest voor chemisch gebleekte maandverbandjes en tampons. Dit kan écht anders. Wij hebben hét milieu- en lijfvriendelijke alternatief ontdekt. Een verslag van bevlogen in(to) the moon(cup)-pioniers Kirstin Hanssen en Fidessa Docters van Leeuwen.

Eerst even een WAARSCHUWING: ben je een man? Lees dan vooral niet verder. De volgende tekst gaat over de rode week van vrouwen en zal op jou dezelfde impact hebben als wanneer je verhalen over het poep- en plasgedrag van kinderen moet aanhoren terwijl je zelf geen kids hebt. Kortom: scroll gewoon lekker rond op deze website 😉

Aangezien wij samen al vaak gesproken hebben over mogelijke alternatieven voor ons (eco) maandverband hebben we contact gezocht met Katoen en Ko, een webwinkel voor een duurzame menstruatie en borstvoedingsperiode. Van Katoen en Ko ontvangen we een prachtig testpakket met o.a. wasbaar maandverband, wasbare inlegkruisjes en twee Mooncups. Wat is Mooncup? Het is een herbruikbare cup gemaakt van siliconen van medische kwaliteit. De cup absorbeert niet, maar vangt op. Daardoor kun je hem veel langer laten zitten dan een tampon of maandverband.

Testpersoon 1: Kirstin, 39 jaar, gebruikt tijdens haar menstruatie meestal eco of regulier maandverband (afhankelijk van haar wisselend budget) en in de zomer ook tampons. ’s Nachts slaapt ze altijd met speciaal maandverband voor de nacht.

Testpersoon 2: Fidessa, 42, alles- en grootgebruiker als ze in the moon is. Slapen doet ze met maandverband.

Lees nu alles over onze ‘eerste’ ongesteldheid.Dag 1:
Kirstin: Het lijkt wel alsof ik voor de allereerste keer ongesteld ben geworden. 13 jaar was ik en ik weet nog hoe bijzonder ik het vond dat ik eindelijk ook maandverband kon gebruiken net zoals ik mijn moeder jarenlang had zien doen. De buikkrampen nam ik voor lief. Nu zijn we bijna 17 jaar verder en krijg ik een paar dagen te vroeg in mijn cyclus de maan op bezoek. I’m so excited! Nu kan ik eindelijk Mooncup gebruiken! Ik volg de instructies op de handleiding en breng het ding met gemak in. Zou het echt zo simpel zijn? Plug & play? Al snel merk ik dat het ‘staartje’ van Mooncup enigszins uitsteekt aan de onderkant. Het voelt onprettig en dus knip ik een heel klein stukje af, zoals de handleiding dat ook aangeeft. Later die dag zal ik dat nog een keer doen. Bij iedere vrouw zit de baarmoeder hoger of lager het bekkenbodemgebied.
Fidessa: Van mijn moeder leerde ik tampons inbrengen. Nu leer ik mezelf zittend op de wc Mooncup te plaatsen. Even wennen, want de bedoeling van de cup is dat deze juist laag blijft zitten. Ook knip ik het piemeltje, zoals ik het noem, af en ga daarna heerlijk slapen met Mooncup.

Kirstin: Voor de zekerheid draag ik op dag 1 ook nog een wasbaar inlegkruisje, ook via Katoen & Co. Dit blijkt echter totaal niet nodig. Die dag fiets  ik van de ene naar de andere kant van de stad en verfris ik Mooncup regelmatig als ik naar het toilet ga. Tip: Daarbij kom ik er al snel achter dat je beter eerst kunt plassen en dan pas de cup kunt verwijderen. Dan ben je namelijk een stuk meer ontspannen en krijg je hem – nee laten we maar beter ‘haar’ zeggen! – er veel makkelijker uit.
Ik heb de mazzel dat bij ieder toiletbezoek steeds een kraantje aanwezig is, zodat ik Mooncup kan afspoelen en ook vochtig weer kan inbrengen, wat makkelijker gaat (tip!). Soms voel ik Mooncup na het inbrengen zitten, alsof zij zich goed nestelt of meer vacuüm trekt. Een gek gevoel dat steeds binnen een minuut of zo weer verdwijnt.
Conclusie: ik ben lyrisch en heb me nog nooit zo schoon gevoeld tijdens mijn menstruatie! Waarom ben ik hier niet eerder aan begonnen? I’m not only in the moon, I’m in heaven! De nacht ga ik in met Mooncup in én een wasbaar (super)maandverband van Katoen & Co. Spannend!

Dag 2:
Fidessa:  Prima geslapen, je voelt niets. En zonder doorlekken. Overigens: had ik al verteld dat ik op skivakantie ben? Nu dan de ultieme test. Hoe houdt Mooncup zich op de latten? Omdat ik toch wat onwennig ben en voortdurend van alles voel stromen haal ik steeds de cup eruit. Eerlijk is eerlijk, zo op dag 2 van mijn periode is het een beetje een slagveld daarbinnen. Desondanks bekijk ik blij bekijk de vangst, die is adembenemend mooi, niet eerder zag ik bloed zoals bloed bedoeld is, gooi het weg in het toilet en plaats de cup zonder omspoelen onder water opnieuw (tip!) Want dat mag ook en dat komt me beter uit dan met skibroek op de knieën in en uit naar een kraantje te hupsen.

Kirstin: Na 7 uurtjes slaap word ik iets voor de wekker wakker van een lekkend gevoel tussen mijn benen. Blijkbaar is mijn menstruatie vannacht echt goed op gang gekomen en is 7 uur het maximum voor mijn cupje om dat aan te kunnen. Gelukkig heeft het maandverband de lekkage opgevangen. Toch verloopt dag 2 van mijn Grote Mooncup Avontuur minder rooskleurig (alhoewel?!) dan gisteren. Een keer is Mooncup blijkbaar niet helemaal geopend na het inbrengen en heb ik meteen daarna last van een lekkage. Ik merk ook dat ik daardoor meer nadenk tijdens het inbrengen dan op de eerste dag. Zit Mooncup wel goed? Moet ik niet nog een keer goed voelen of ze wel open is gegaan? Zit ze niet scheef?
Toch geef ik niet op. Mooncup heeft nu al een positieve impact op mijn leven. Omdat ik intussen wel door mijn wasbare maandverbandjes en inlegkruisjes heen zit vraag ik of mijn lief een pak eco maandverband voor de nacht (merk: Natracare) voor me koopt als hij toch boodschappen gaat doen. Die nacht laat ik Mooncup in het badkamerkastje staan en slaap ik heerlijk en droog met mijn maandverband formaat luier.
Conclusie: op dag 2 is Mooncup wat minder vanzelfsprekend lek-proof en voel ik me net zo vrij als ik me voorheen voelde met een tampon of maandverband.

Mooncup_1Dag 3:
Kirstin: Na het douchen breng ik Mooncup weer in en doe ik direct daarna een schone onderbroek aan. Resultaat: rode sporen in mijn slip. He jakkes! Omdat het bloedverlies op dag 2 en 3 vrij hevig is, zat er blijkbaar nog wat bloed om Mooncup heen. Na het inbrengen de boel goed afvegen met een stukje toiletpapier blijkt te helpen en ook draag ik weer een van de wasbare inlegkruisjes die intussen weer spic-and-span zijn. Ik werk die ochtend met mijn laptop in een koffietentje en moet plassen. Weet je wat? Ik laat Mooncup gewoon zitten. Iets wat ik bij een tampon nooit zou doen, omdat die op een of andere manier tijdens het plassen altijd ook nat wordt of half naar buiten komt. Freedom dus met Mooncup!
Fidessa: Ik ben er intussen achter hoe optimaal samen te werken met het kelkje. 1. Relaxen, 2. Niet vies van een beetje bloed zijn (Ja, je bent nu eenmaal een vrouw! Het mooiste wezen op aarde), 3. Oefening baart kunst.
Conclusie: Ik hou van Mooncup. Ze is een welkome verandering in mijn leven. Mooncup is een geldbesparende investering, want hoeveel maandverbanden zou ik anders al gebruikt hebben de afgelopen 3 dagen? En nu kan ik mezelf met de overgebleven centen deze dagen eens lekker verwennen met iets moois.

Dag 4 en 5:
Kirstin: Deze dagen verlopen hetzelfde als dag 3.
Fidessa: Mooncup vindt dag 4 en 5 van in the moon in mijn geval een prettige. De periode is meer onder controle en raast en tiert niet meer zo. Voor de test breng ik een tussentijdse tampon in; maar deze zit ineens helemaal niet zo lekker meer. Waarschijnlijk omdat je de tampon toch een stuk hoger inbrengt dan Mooncup. Ik neem een rustpauze van alles wat er deze dagen van onderen in moet en drukknoop een wasbaar inlegkruisje vast. Als we vervolgens ’s nachts naar huis rijden breng ik wél Mooncup weer in. Meer dan 8 uur zit ze op haar plaats. Chapeau!

Dag 6:
Kirstin: De laatste dag van mijn menstruatie. De rode restjes worden keurig opgevangen. Ben intussen zo aan Mooncup gewend dat ik mezelf er echt aan moet herinneren om haar tussendoor te verfrissen. Aan het einde van dag 6 kies ik voor een wasbaar inlegkruisje. Zo handig en het voelt 100 x prettiger dan de wegwerpvariant. Al moet ik wel zeggen dat het ene merk beter zit dan het andere. Maar dat lees je ook terug in de reviews op de website van Katoen en Ko.
Fidessa: Als vriend niet kijkt kook ik snel in vijf minuten ‘mijn’ kelkje uit voor een intensieve reiniging na de periode. Ik voel me megaduurzaam. En klaar voor de volgende Moon.

Eindconclusie:
Kirstin: Mooncup is een blijver! Ik zal ’s nachts echter voor wasbaar of eco maandverband blijven kiezen. Daar slaap ik gewoon goed mee. De enige vraag waar ik nu nog mee zit: wat zal ik met mijn oude voorraadje reguliere tampons en regulier, niet-eco maandverband doen? In de papier- of plastic container werpen?
Fidessa: Zonder kelkje ga ik niet. Ik ben benieuwd hoe het in de zomer op het strand zal zijn. Voor alles een eerste keer, ik zie er naar uit met een glimlach op het gezicht.
chocolate_moon
Gemiddeld nodig voor 1 in the Moon-periode bij een normale tot iets hevigere menstruatie:
– 1 Mooncup type A of B
Mooncup A (28,95 euro) is voor vrouwen die 30 jaar of ouder zijn en/of een vaginale bevalling hebben gehad.
Mooncup B (28,95 euro) is voor vrouwen die jonger dan 30 jaar zijn en/of alleen een keizersnede hebben gehad.
– wasbaar (nacht)maandverband
– wasbare inlegkruisjes
Onze favoriete wasbare maandverbanden en inlegkruisjes zijn:
Kirstin vaart over de Rode zee met Momiji Natural en EcoFemme in prettige kleurtjes. Ook heeft ze Imse Vimse wasbaar maandverband en inlegkruisjes getest en los van de minder fraaie kleur (wit) zitten de andere merken ook beter.
En Fidessa vindt zowel de wasbare inlegkruisjes als het maandverband van Momiji Natural fijn (kleur zwart!).

Bij Katoen en Ko kun je terecht voor advies en vragen.

Tips & Trics voor én na
* Vooraf: Neem en geef jezelf de tijd om aan Mooncup te wennen. Heb je de eerste dagen, net als Fidessa, last van een slagveld, begin dan beter op dag 3 of  misschien zelfs 4 om Mooncup voor het eerst te gebruiken.
Ook het bijknippen van het steeltje is iets om met aandacht te doen. Volg nauwgezet de instructies op de verpakking en dan heb je een Mooncup die precies bij jou past!
* Na afloop van de periode kook je Mooncup 5 – 7 minuten uit in een daarvoor bestemd pannetje. Zorg dat er voldoende water in de pan zit, zodat de pan niet droogkookt. Naarmate je Mooncup vaker gebruikt zal deze soepeler worden; een prettige bijkomstigheid. Wil je het nog schoner? Op de website van Katoen en Ko zijn ook diverse reinigers te koop.
* Belangrijk: als Mooncup na verloop van jaren beschadigingen begint te krijgen, dan schaf je beter een nieuwe aan, om mogelijke lekkage te voorkomen.

Hier nog een emotionele oproep van yogadocente Mariah Mansvelt Beck om vooral géén chemisch gebleekte tampons of maandverband te gebruiken.

Lees HIER meer over de vele voordelen van Mooncup, inclusief demonstratievideo.

 

5 thoughts on “Magistrale Mooncup: anders ongesteld

  1. Onderstaande link van de BBC is echt de moeite waard om te lezen i.v.m. jullie artikel!

    http://www.bbc.com/news/magazine-26260978

  2. Hi Georgette, bedankt voor de tip! We gaan het zeker lezen!

  3. Ik heb mij een mooncup aangeschaft en ben beginnen oefenen tussen mijn periode door, op deze manier had ik alles onder controle tegen dat het slagveld begon, ik voel me heerlijk vrij en van het bloed ben ik niet bang, ik vind nu dat mijn menstruatie er mooier uitziet, het is geen doorweekte prop katoen meer met slijm en bloed, maar mooi donker rood bloed, teken van mijn vrouwelijkheid en vruchtbaarheid. Ik ben Fan van periode 1 en wou dat ik dit van het begin ontdekt had.
    Alle vrouwen die er voor open staan , ga ervoor.

  4. Gisteren dag 1, inbrengen ging redelijk, na wat pijnlijke pogingen dacht ik oké, dit is gevoelig acceptabel. Op de bank gaan zitten was erg pijnlijk (heb hoge pijngrens). Dacht nog steeds dat het wennen was, na ongeveer half uur voelde ik niets meer, helemaal niets, een heerlijk gevoel.
    Toch wantrouwend gewacht en mijn dingen gedaan om na 4 uur de mooncup te verwijderen. ……wat een Drama, bijna onvindbaar helemaal naar boven gekropen en mega vacuüm, met geen mogelijkheid los te krijgen. Uiteindelijk, hoe creatief kun je zijn met voorraad nieuwe tandenborstels in de badkamer het vacuüm weten te verbreken. Zie op tegen vandaag weer maar weet dat tandenborstel mij kan redden. Wat heb ik niet goed gedaan? Geef het vandaag nog een kans. Wat heb ik niet goed gedaan?

    • Hoi Carmen,

      Oh my… dat is inderdaad minder prettig. Voordat je de cup een tweede kans gunt, is het denken wij een goed idee om de leverancier of webwinkel waar je de mooncup kocht te contacten om advies te vragen. Wij hebben namelijk alleen onze eigen ervaringen met de mooncup beschreven en kunnen dus geen antwoord geven op jouw vraag over wat je al dan niet anders had moeten doen. Misschien heeft het iets met de maat te maken? We hopen dat je een goed antwoord krijgt en alsnog een tevreden gebruiker zult worden van de Mooncup. Zo niet, dan zijn er voldoende mens- en milieuvriendelijke alternatieven, zoals bijvoorbeeld de maandverbanden en tampons van Yoni en de wasbare merken die we in het stuk noemen. Groetjes, Kirstin en Fidessa

Geef een reactie

