Lichter leven

living a lightstyle

Een lesje in vredelievendheid

Een reactie plaatsen

Op sommige momenten besluipen me gevoelens van frustratie en ongeloof. Verbazing over welke misstanden al eeuwenlang op deze prachtige planeet plaatsvinden. Hoe kan het nou toch? Die haat die mensen tegen elkaar hebben? Zo ver als we zijn op het gebied van technologische ontwikkelingen, zo achter lopen we op het gebied van bewust-zijn.
Vaak denk ik dan aan wat Eckhart Tolle in zijn meesterwerk ‘Een nieuwe aarde’ schrijft. Daarin stelt hij dat we allen schuldig zijn aan de crisis waarin onze wereld verkeerd, omdat we elkaars pijnlichamen voeden door op een automatische piloot, non-stop te reageren op elkaars emoties. Dat wat zich op microniveau tussen mensen afspeelt wordt weerspiegeld in de situatie waarin de wereld verkeert. Ofwel, vrede op aarde begint met vrede in onszelf.

keepkalmDan breekt een volle ochtend aan, ben ik zwaar geïrriteerd door mijn rebellerende kleuter in wording en snauw ik, op weg naar de crèche, naar onoplettende fietsers en automobilisten in het verkeer. Pfff, het regent ook nog.
Eckhart Tolle? Nooit van gehoord.
Dat negatief reageren op mijn omgeving, gaat direct in mijn benen zitten. Alsof ik in stroop fiets ploeter ik mezelf door het verkeer. Op de crèche wordt mijn verbeten blik instant ontspannen door de levendigheid van vrolijk skippyballende kinderen, waaronder mijn eigen zoon. Dáág mama, zwaait hij. Zijn driftbui na het opstaan lijkt mijlenver weg. In het nu leven is zijn natuur. Daar heeft hij Eckhart niet voor nodig.

Op de terugreis naar huis voel ik me schuldig over mijn boze reacties eerder die ochtend. Eventjes maar. Dan glimlach ik naar mezelf. Gelukkig kan ik iedere minuut opnieuw beginnen. Net zoals Fidessa en ik in ons boek ‘Lichter leven’ schrijven. Deze ochtenden lenen zich perfect voor een oefening in verdraagzaamheid. Verdraagzaamheid, het klinkt wellicht een tikkeltje zwaar. Maak er ruimhartigheid of vredelievendheid van. Verzacht je blik naar anderen en merk hoe je daarmee ook je visie op jezelf verlicht. Herinner jezelf eraan dat de ander, juist als hij onuitstaanbaar en onbegrijpelijk gedrag vertoont, jouw liefde en begrip het meeste nodig heeft. Zo kom je er samen waarschijnlijk achter welke emotie er écht achter iemands gedrag schuilt en wat hij nodig heeft om zichzelf van zijn struggle te bevrijden.

Dat kan best lastig zijn: compassie tonen voor iemand die je het leven zuur lijkt te maken. En daarmee sla je dan gelijk de spijker op zijn kop. Je identificeert jezelf met het gedrag van een ander. Je gelooft werkelijk dat een ander jouw blije kern kan beïnvloeden door niet te doen wat jij graag zou willen dat hij zou doen. Is dat echt zo?

Jezelf trainen in vredelievendheid is vaak tot tien tellen, of waarom niet gelijk tot honderd. Zo schep je afstand en kun je met een heldere blik naar een situatie kijken en dan, bewust (niet) reageren. Ja, ik hoor je al denken: in het verkeer lukt dat toch niet? Afstand nemen en dan ook nog eens een potje gaan tellen? Dan is de ‘dader’ al lang gevlogen! Ik moet toch iets zeggen? Ik kan toch niet zomaar over me heen laten lopen, eh rijden? Ervaar dan eens het verschil in lading na een bijna-ongeluk tussen ‘Dat ging gelukkig goed’ en  ‘Kun je niet uitkijken @%$*?!?’ Of probeer hét SOS-middel in het verkeer: glimlachen, diep inademen en de storm van verontwaardiging die in je gonst letterlijk uitblazen. Weg ermee en vrolijk verder!

Doe je mee? Met elke dag oefenen in vredelievendheid?

Een oefening voor een heldere blik
Door regelmatig stil te zijn schep je een heldere blik. Meditatie verzacht en geeft ons brein rust en onze ziel de ruimte. Ervaar zelf wat het inlassen van (korte) stiltepauzes tijdens de dag met jouw relatie met jezelf en anderen doet.
Hoe doe je dat, stil zijn? Gewoon door datgene wat je aan het doen bent uit je handen te laten vallen. Ga in een comfortabele houding zitten of misschien wel even buiten staan. Sluit je ogen, ontspan je gezicht. Adem rustig in en uit. Hèhè! Voorbijdrijvende gedachten duw je zachtjes en oordeelloos opzij.
Glimlach (daar is hij weer!) en houd het gevoel dat je daarbij cadeau krijgt vast. Adem nog een paar keer rustig in en uit. Open je ogen en ga opgelicht weer verder met je dag.

Dit stuk is eveneens geplaatst op Super Spiritueel.
Het onderwerp komt uitvoerig terug in het boek Lichter leven. HIER lees je meer erover.

Geef een reactie

