Lichter leven

living a lightstyle

Tim opent graag je ogen

Een reactie plaatsen

Tim van der Vliet-Open je ogen@1Steeds valt ons oog op een hondje als we in de boekwinkel zijn. Hé, die is van Tim. En Tim kennen we nog van vroeger. Daarna is hij beurshandelaar geworden, waar hij na een tijd de brui aan heeft gegeven en nu mediteert hij in een huis met vrouw en vier kinderen. Ook reist hij veel en geeft workshops in het verlengde van zijn boek ‘Open je ogen’.
De hoogste tijd voor Drie Vragen Aan: Tim!

1. Eerst was er je Engelse boek en nu is er ‘Open je ogen’, de Nederlandse vertaling. Waar hebben we precies onze ogen voor te openen volgens jou?
“Voor het echte leven! Als je anders leert denken, of je ogen opent voor wat er werkelijk gebeurt, dan kun je uit alle ervaringen in het leven iets positiefs halen. Een voorbeeld is dat mensen zich niet kunnen voorstellen dat ik op de beurs spirituele lessen heb geleerd. De opmerking die ik vaak krijg is: ‘Dat kan toch niet. De beurs is het tegenovergestelde van de spirituele wereld?’.

Ik denk dat als je goed kijkt, ofwel open genoeg bent, je overal spirituele lessen uit kunt halen. Op de beurs heb ik leren afstand te nemen van mijn persoonlijke verhaal. Als je heel veel geld verdient neem je het niet te serieus en ook als je veel geld verliest. Niet te hard juichen als het goed gaat en niet te hard huilen als het fout gaat. Afstand nemen. Een goede handelaar heeft niet een te groot ego en leeft volledig in het moment.

Spiritueel leven is intuïtief leven. Het maakt niet uit wat je doet, het gaat erom waarom je iets doet. Doe je wat je doet uit liefde of uit angst? Als het antwoord meer dan de helft van de keren ‘uit liefde’ is heb je een prachtig leven en ben je in mijn terminologie heel verlicht aan het leven.”

I Amsterdam Tim2. Mediteren daar kan men nogal serieus over doen. In je boek komen we veel humor tegen. Leg eens uit waar die vreugde vandaan komt.

“Hahaha leuke vraag, ik word er helemaal blij van. Ik denk dat het belangrijkste is om jezelf en je persoonlijke verhaal niet té serieus te nemen. Het gaat er juist om, om die momenten die lelijk lijken, te waarderen. Het is natuurlijk heel makkelijk om blij te zijn als er alleen maar leuke dingen gebeuren in het leven. Ik heb zelf veel meegemaakt en ik heb geleerd dat wanneer je valt – want dat is haast onvermijdelijk – weer op te staan.
Ik leer ook heel veel lol te hebben van mijn kinderen. Kinderen uiten zich zonder schaamte en hebben niet zoveel regels. Door met ze te skaten heb ik niet alleen veel plezier omdat het kind in mij naar buiten komt, maar leer ik opnieuw opstaan nadat ik gevallen ben. Dat is ook wat ik ze probeer mee te geven. Heel simpel, maar als je leert opstaan nadat je gevallen bent, komen uiteindelijk al je dromen uit. Geef nooit op.”

“Overigens is mediteren voor mij een ruim begrip. Ik zit vaak op een kussentje in klerenmakerszit uit het raam te staren. Een pepermuntje zuigen, hardlopen, douchen, en zelfs op de wc zitten zijn meditatieve momenten voor mij. Eigenlijk is mediteren niets anders dan afstand nemen en vanuit een ander perspectief kijken. Dat kun je altijd en overal doen. Dat is ook meteen je ogen openen.”

Mantra van Tim (als er iets vervelends gebeurd in zijn leven):
‘Alles is altijd perfect als het me maar lukt om vanuit het juiste perspectief
naar deze (vervelende) situatie te kijken.’

 3. Waar ben je op dit moment mee bezig? En hoe vind je tijdens je werkzaamheden op een drukke dag steeds weer de stilte?
“Stilte vinden in herrie is zo simpel en heb ik geleerd van een familie met vrouw en vier kinderen en ook op de beurs vroeger. Als je échte stilte nodig hebt voordat je kunt gaan mediteren wordt mediteren best moeilijk denk ik. Stilte in de herrie vinden is waar het uiteindelijk om gaat. Wat ik bedoel is dat het integreren van spiritualiteit, stilte, Zen, whatever you wanna call it, in het dagelijkse leven verlicht leven is. Gewoon doen, gewoon leven, niet teveel erover nadenken. Je (ik) bent prachtig precies zoals je bent. Ga nu maar spelen :).

Daarnaast doe ik dagelijks lichte oefeningen om mijn energiepeil hoog te houden. Ik mediteer iedere ochtend onder de douche, vaak met mijn jongste zoon van anderhalf op schoot die met kristallen speelt als ik in meditatie zit. Ik mediteer als ik ergens wacht, en (deze werkt erg goed) ik zet mijn koptelefoon op als ik in stilte wil werken. Vaak zet ik geeneens muziek op. Zo heb ik er nog een paar handige tips die ik deel tijdens workshops. Ik denk dat we allemaal hetzelfde doel hebben in het leven, ons grootste plezier vinden. Voor mij is het grootste plezier in het leven om de kleine pleziertjes te waarderen zoals mediteren met mijn zoon bijvoorbeeld. Puur geluk, iedere dag een beetje, is altijd beschikbaar, en meestal recht voor je neus.”

Tim-BW4Tim vertegenwoordigt een nieuwe generatie van hedendaagse spirituele sprekers en schrijvers. Een voormalig handelaar op de beurs, echtgenoot en vader van vier kinderen, die het spirituele pad bewandelt in het dagelijkse leven. Tim woont in Amsterdam, waar hij zijn lichte kijk op spiritualiteit heeft ontwikkeld die hij ‘Zen from Amsterdam’ noemt. Hij schreef het boek Open je ogen, een prachtig vormgegeven boek dat je in twintig minuten kunt lezen en dat tegelijkertijd oneindig herleesbaar is. Klik hier voor meer TimAanstaande dinsdag 14 januari 2014 geeft Tim een avondworkshop in de Hub, op de Haarlemmerweg 10 in Amsterdam: http://www.timvandervliet.com/events/

Open je ogen | Tim van der Vliet | Prijs: € 10,- | isbn: 978 94 005 0366 3 | Ook verkrijgbaar als E-book:
isbn: 978 90 449 7105 7 | Prijs: € 9,99

Geef een reactie

