Lichter leven

living a lightstyle

Recept: overheerlijk (glutenvrij) brood zonder tarwe

1 reactie

vlozaadbroodFidessa en ik houden van brood. Al weten we: (teveel) tarwe en gluten zijn niet goed voor ons. Toch gaat er niks boven een vers, heerlijk ruikend brood dat het liefst nog een beetje warm is. We zijn ook dol op noten, zaden en pitten. En laat ik nou net een recept voor brood ontdekt hebben dat daar vol mee zit en bovendien géén tarwe bevat!Ik vond het recept op My New Roots, een van de beste healthy food blogs. Blogger Sarah noemt het brood zelfs ‘The life-changing Loaf of Bread’. Voor mensen die allergisch zijn voor gluten, zou die titel wel eens niet overdreven kunnen zijn!

glutenvrijbrood01Aangezien de foto’s op My New Roots alleen al me het water in de mond lieten lopen, besloot ik het brood zelf te maken. Het zou trouwens mijn allereerste zelfgebakken brood worden. Ik struikelde echter over 1 ingrediënt, namelijk ‘psyllium husks’ oftewel vlozaadvezels. Nu zitten dat soort vezels in poeders die je kunt aanlengen met water om je stoelgang aan te moedigen, maar daar zitten vaak ook verdachte nepsmaakjes en zoetstoffen in. Na een speurtocht in de lokale natuurvoedingswinkels kwam ik in eerste instantie alleen vlozaad in zijn hele vorm tegen. Zou ik het brood daarmee ook kunnen maken? De psyllium husks zijn namelijk het belangrijkste ingrediënt van het brood der broden. In contact met water wordt het een plakkerig goedje dat alle ingrediënten stevig bij elkaar houdt.

Na wat gegoogle belandde ik op de NL website Zzoet. De blogger achter dit blog was zo aardig geweest om het recept van My New Roots te vertalen en gebruikte zelf ook vlozaad voor het brood. Helaas viel het eerst brood dat ik bakte uit elkaar.  De tweede poging ging al beter. Ik halveerde de noten in het brood en liet de pompoenpitten achterwege. Het resultaat zie je op de foto’s hierboven. Het ziet er nog best stevig uit, maar bij het snijden of besmeren vielen de sneetjes in honderd stukjes.

Gelukkig wist vriendin M. een zaakje waar ze pysyllium husks tegen een fijne prijs verkopen (bij de Volkskruidentuin in Amsterdam) en kon ik alsnog testen hoe stevig het brood zou worden als ik de vezels zou gebruiken. Er zijn overigens ook psyllium husks van het merk Jacob Hooy verkrijgbaar. Alleen die zijn nogal aan de prijzige kant, al doe je er wel lang mee. Ik kan nu wel stellen dat het brood echt het stevigst is als je psyllium vezels gebruikt en niet het hele vlozaad! Mijn derde brood is echt supergoed gelukt en ik kan er ook mooie sneetjes van snijden. Op de laatste foto zie je 2 plakjes op elkaar met tahin ertussen. Maar eigenlijk smaken enkele sneetjes het lekkerst. Met niks erop of met hummus, notenpasta, veggie paté, avocado, appelstroop of wat je maar wilt! Aangename bijwerking: het brood vult enorm goed waardoor je echt een voldaan gevoel hebt na een paar sneetjes. De vlozaadvezels halen bovendien de bezem door je darmen. Brood eten én detoxen tegelijk, het kan!
vlozaadbrood2Volg het originele recept op My New Roots HIER of bekijk HIER de vertaling op Zzoet of neem mijn ingrediëntenlijstje over of voeg je eigen twist aan het brood. Leef je uit en eet smakelijk!

Nodig:
1 siliconen brood/cakevorm (Blokker, Hema)
135 gram zonnebloempitten en pompoenpitten gemengd (ik gebruikte de verhouding 70 – 30%)
90 gram heel lijnzaad
65 gram gehalveerde ongezouten amandelen (ongebrande met ‘schilletje’ of geblancheerde) of (hele) hazelnoten
145 gram haver- of speltvlokken (kies bij glutenintollerantie voor glutenvrije havervlokken)
2 eetlepels chiazaadjes
2 eetlepels gojibessen (je zou dit ook weg kunnen laten of voor rozijntjes of gehalveerde gedroogde abrikozen kunnen kiezen)
4 eetlepels psyllium seed husks (vlozaadvezels)
1 theelepel gemalen zeezout (of 1/2 theelepel grof zeezout)
1 eetlepel kokosbloesem- of ahornsiroop of rijststroop
3 eetlepels kokosolie
350 ml water
Op de vlozaadvezels na kies ik voor 100% biologische ingrediënten.

Instructie:
Kook het water, laat dit enigszins afkoelen en voeg de kokosolie toe, zodat deze in het water kan smelten. Of laat de kokosolie op een laag vuur in een pannetje smelten (kokosolie wordt bij 25 graden al vloeibaar, dus kijk uit dat de olie niet heet wordt). Doe alle droge ingrediënten in een grote kom en hussel de boel goed door elkaar. Voeg dan het water met de olie en de kokosbloesemsuiker toe roer nog een paar keer, zodat je een mooi ‘deeg’ krijgt. Schep dit ‘deeg’ in de siliconenvorm en druk het met de achterkant van de lepel stevig aan. Laat het ‘deeg’ minimaal (!) twee uur of een hele nacht rusten op kamertemperatuur. In het oorspronkelijke recept staat trouwens dat je alles in de siliconenvorm kunt mengen, maar ik vind het prettiger om dat in een grotere kom te doen.

Bekleed een bakplaat met bakpapier. Voordat je het brood in de oven plaatst, check of het deeg zijn vorm houdt op het moment dat je bakvorm aan de zijkanten ombuigt. Plaats het brood in de silliconenvorm in een voorwarmde oven van 175 graden en bak het 20 minuten. Draai het brood dan om en verwijder de bakvorm. Bak het brood nog 30 – 40 minuten op de ovenplaat. De bovenkant van het brood moet hard en stevig aanvoelen. Haal het brood van de ovenplaat en plaats het op een snijplank. Nu komt het allerbelangrijkste: laat het brood eerst HELEMAAL afkoelen voordat je het aansnijdt, want anders valt het uit elkaar. Een uitdaging, ik weet het, maar het is het wachten meer dan waard. Je kunt dit overheerlijke brood in een afgesloten trommeltje zo’n vijf dagen bewaren. Ik bewaar het (tijdens warme maanden) in de koelkast, met als nadeel dat het brood dan sneller uitdroogt. Het is ook mogelijk om het brood in te vriezen. Ik raad je aan om het brood dan in plakjes te snijden, zodat je het per plakje kunt ontdooien of roosteren. Vaak geef ik de helft van het brood weg. Daar maak ik een ander heel blij mee en zit ik zelf niet met een overschot aan brood. Want als is het vlozaadbrood nog zo meesterlijk, een gevarieerde voeding blijft essentieel.
Geniet!
glutenvrij brood

One thought on “Recept: overheerlijk (glutenvrij) brood zonder tarwe

  1. Lijkt mij waanzinnig lekker. Ga het brood binnenkort maken.

Geef een reactie

