Lichter leven

living a lightstyle

Meditatie op recept!

1 reactie

Dat we baat kunnen hebben van meditatie is bekend. Minder bekend is dat het medisch bewezen is dat meditatie ook op het gebied van gezondheid en genezing positieve resultaten kan hebben. Kortom: meditatie op recept!

Laat ik nagaan wat ik zelf opmerk aan ‘gezondheidsverbeteringen’ als ik tien dagen in Vipassana ben geweest. Men zegt dat mijn ogen stralen. En mijn nagels zien zo schitterend, alsof ik de beste manicure in New York heb bezocht. Ook glanst mijn huid. Maar dat niet alleen; meestal kom ik verkouden bij dhamma pajiote aan, terwijl ik springlevend, vol energie deze stille plek weer verlaat. Het mediteren heeft mijn immuunsysteem dus as we speak misschien wel degelijk versterkt. Hoogste tijd om eindelijk eens die wetenschappelijk studies  te delen. Want toen ik de resultaten hoorde bleek zitten ineens nog gemakkelijker…

Empatisch vermogen trainen
Neurowetenschappers observeerden de hersenactiviteit van Tibetaanse monniken die vele jaren toegewijd mediteerden. Ze vonden substantiële activiteit in de insula. Nu moet je weten dat de insula in de hersenschors ligt en helpt bij het waarnemen van emoties en fysiologische reacties (o.a. bloeddruk en hartslag) én helpt de rechterzijde van de hersenen die verantwoordelijk is voor empathie. Aha, nu komen we bij meditatie aan. Want: het blijkt dat het empatisch vermogen kan worden getraind!

Blij, blij en blij
De Amerikaanse neurowetenschapper prof. Richard Davidson onderzocht recent het effect van mediteren op de hersenen. De scans van diegenen die zichzelf omschreven als angstig en somber toonden verhoogde hersenactiviteit in de rechter prefrontale cortex en in het gebied rond de amygdala. Dit zijn de twee kerngroepen die onze emoties verwerken. Bij de mensen die zich kalm, bevrijd en gelukkig voelen, was de linker prefrontale cortex actiever. De conclusie van Davidson was helder: zij die regelmatig mediteren zijn gemiddeld gelukkiger!Lichter Leven_20secmed_serie

Maar hier blijft het niet bij. Er zijn meer onderzoekers met mooie resultaten. Dr. Barbara Fredrickson onderzocht het effect van ‘loving-kindness’-meditatie (de aandacht is dan gericht op gevoelens van compassie en vriendelijkheid).
Zij die mediteerden ervaarden dit:
– toename in positieve gevoelens
– een verbetering in hun relaties
– een betere lichamelijke conditie.

En de beroemde auteur Jon Kabat-Zinn ontwikkelde eind jaren zeventig ‘mindfulness’ als stressverminderend programma dat steun kan bieden aan mensen die lijden aan o.a. angststoornissen en chronische pijn. Tegenwoordig is ‘zijn’ mindfulness gevestigd en gegrond in de maatschappij.

Recent onderzoek aan de Universiteit van Californië (UCLA) bewijst dat het dagelijks beoefenen van Kirtan Kriya meditatie van elf minuten tot een verbetering van het korte termijngeheugen en de cognitieve functies kan leiden en tot vermindering van stress en vermoeidheid.

Voor mij helpt meditatie op vele fronten. Niet alleen bij het bedwingen van de ‘verslavingen’, maar net zo goed bij plankenkoorts en malende negatieve gedachten. Langzaam zakt de modder naar beneden en leer ik soms helder te zien. Het helpt me de geest aan te scherpen zodat ik mijn dromen kan verwezenlijken.
Ik gun jou dit ook!

Foto Kirstin en Fidessa: Céline Nuberg Photography
Bron: Kundalini Meditatie, Activeer de oneindig krachtige Kundalini-energie van Kathryn McCusker

One thought on “Meditatie op recept!

  1. Pingback: Salut Stefanie! | Lichter leven

Geef een reactie

